søndag den 26. august 2012

Krea uge #2

I denne uge har jeg også haft en plan om at knække jerseykoden. Jeg har lavet to bluser før, med kantbånd på to forskellige måder. Det var plads til forbedring!! Så efter at have søgt en masse inspiration her i blogland, har jeg set hvor fint og professionelt det kan gøres. Det ser jo legende let ud.

Jeg har en overlocker, har anskaffet mig en jersey tvillingenål og har noget prøve-stof, som ikke har været så dyrt. Her er resultatet så


Jeg synes stoffet er ret fint, selvom det var reststof, og jeg er ret vild med den turkise.

Men hold da op, hvor var det svært. Jeg har praktisk talt syet blusen to gange. Sprættede den op efter 1. gang, klippede til og prøvede igen. Det har sammenlagt taget en hel dag.

Halsen er ikke god. Den skal være mere udringet, så jeg må vist på den igen. Jeg har bestilt Ottobre bladet med raglanblusen i, som flere har henvist til. Jeg håber, at en tilretning ift det mønster kan hjælpe.

For når den er rettet til og helt perfekt, er jeg klar til at klippe i det dyre og spændende stof, så jeg kan lave noget lignende det her og det her. Jeg har nemlig også en meter af det fine legende børn stof, som jeg slet ikke kan vente med at lave noget lækkert i.

Go søndag :-)

Kh Line

7 kommentarer:

  1. Hej Line.
    Tusind tak for din kommentar inde hos mig, så fandt jeg vejen frem til dig :)

    Jeg har også prøvet jersey-trøje, dog uden stretch-nål eller tvillingenål. Og i det dyre stof til at starte med. Hehe. Den er såmænd blevet ok, undtagen afslutningen i bunden af trøjen, og det er så min egen fejl, da jeg ikke havde undersøgt det med nålene.

    Nu har jeg købt alm. strech-nål samt en tvillingenål, men nu er det store spørgsmål, hvordan jeg syer og indstallerer sådan en? Jeg har kun et sted hvor jeg kan have overtråd på? Så måske du kan hjælpe? :)

    Knus Line

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Line.
      Velkommen til - Dejligt at du fandt vej :-)
      Jeg har også kun et fast sted til overtråd og så har jeg en pind som jeg kan stikke i et hul ovenpå symaskinen. Den er beregnet til nr to overtråd. Har du mon sådan en liggende i en reservedelspose?? Til overtråd 2 kører jeg tråd over på en spole, så jeg ikke behøves at have flere i samme farve.
      Til sømmen i bunde bruger jeg alm ligeud sting og så krydser den automatisk bagpå. Stinglængden skal være på den længste. I stofforretningen sagde hun forhold 7-2 (7 sting på 2 cm) Og det har givet et rigtig fint resultat.
      Jeg håber, det har hjulpet dig :-)
      Kh Line

      Slet
  2. Du er da snart igang med det dyre jersey! :-) Den er blevet fin (ja, tvillingenålen er guld værd). Og kan også klart anbefale Ottobres blad (4/2012), hvor der er et super blusemønster. Ang. halsudskæringen, syer du så alle ærmer og sådan sammen, og så en rib-cirkel i halsen til sidst? Jeg venter med at sy venstre ærme sammen med bagsiden, til jeg har syet rib i udskæringen - så syer jeg ærme sammen i raglansømmen med bagsiden, og der hvor ribben mødes i halsudskæringen, bukker jeg lidt om og syer et par sting til at holde den. Det er knap så super super flot, som den første måde, men synes det er 100 gange nemmere!! Så undgår jeg i hvert fald buler, og at den bliver for stram :-) Godt ser det nu altså ud!
    Kh. Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine
      Ja det kan ikke vare længe. Jeg laver også lige en testbluse i Mille-størrelse. Jeg er lidt vild med tittekanten i jersey, men det besværliggør også processen lidt. Men jeg vil lære det! Tak for tippet. Det må jeg prøve :-) Kan du gøre det med at sy raglansømmen til sidst med overlocker??
      Kh Line

      Slet
    2. Ja det tror jeg. Men jeg ved intet om overlockere, da jeg desværre kun har en symaskine. Hvad med at lave en lille prøve på to små stykker jersey med rib, og se, hvordan afslutningen ved ribben kommer til at se ud?

      Tittekanten i raglansømmen er rigtig, rigtig fin, en detalje jeg ikke har turdet kaste mig ud i endnu :-)

      Slet
  3. Den blev da fin, kan godt se halsen blev lidt lille, men jer lige ved at tro st du kan rede den ved at klippe ribkanten af og sætte en lidt smallere på ;0)
    Kh Jane

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Jane. Jeg må lige prøve den på sønnikke og og se hvor meget "for høj" den er, og om det kan klares med en smallere rib. Det kunne jo være nemt :-)
      Kh Line

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...